29 Mayıs 2011 Pazar

Etlinlik1

: Öğretmen “Evet, Ayşe sen bugün kağıt kesme işlemini çok güzel yaptın. Kağıt kesme bitince seninle ip atlayacağız demiştik. Şimdi ip atlamamız için şu karşı dolabın kulpunda asılı olan ipi getir ve ipin bir ucunu bana ver. İpin bir ucunu ben dolaba bağlayacağım ve diğer ucunu da sen tekrar bana vereceksin.” Der.
Öğrenci ipi öğretmene getirir ve ipin bir ucunu öğretmene uzatır.
Öğrenci sessiz bir şekilde ipi uzatır ve öğretmenin tutmasını isterse nesne tutulmaz.
Öğrenci nesneyi uzatırken öğretmen “Ayşe, ip atlayacağımız için ipin bu ucundan tutmamı mı istiyorsun?” der. Öğrenci kafa sallamasında ip tutulmaz. Biraz beklenir. Bekleme süresi(sabit bekleme süresi)’nden sonra “Bu ipin ucunu tutmamı istiyor musun?” diye sorulur. Öğrencinin tepkisi beklenir. Herhangi bir tepki yoksa öğretmen “Tut dersen tutacağım” der. Öğrenciden yine bir tepki yoksa bekleme süresi sonunda “Tut” denir. Öğrenci tut kelimesine yakın herhangi bir ses çıkardıysa ipin diğer ucu tutulur ve öğretmen “Harika Ayşe, sen tut dediğin için ipin bu ucundan tutuyorum. İpin bir ucunu bu dolaba bağlayalım. Evet atlamak için ipin diğer ucunu da tutmam gerekiyor. İpin o ucunu da bana verir misin?” der. Öğrenci öğretmene ipin ucunu uzatır. Uzattığında tut kelimesine yakın bir ses çıkarıyorsa ip tutulur. Eğer öğrenci sessiz bir şekilde ipi uzatırsa aşamalar yeniden tekrar edilir.
Öğrenciden ses alındığı zaman öğrencinin uzattığı ipi öğretmenin tutması doğal pekiştireç ve ardından oyun oynanması da öğrenci için bir ödüldür.

Kagıttan Köpek Yapma Beceri Analizi

-kağıdı üçgen katlar.
a- kağıdın bir köşesini kendine doğru çevirir.
b- her iki elinin baş parmağı altta diğer parmakları üstte olacak şekilde kağıdı köşesinden tutar.
c- tuttuğu köşeyi karşı köşenin üzerine koyar.
d- kullandığı elini kağıttan çeker.
e- kullandığı elini kağıdın ortasına koyar.
f- kullanmadığı elini kağıttan çeker.
g-kullanmadığı elini kullandığı elinin yanına getirir.
h- her iki elini zıt yönde hareket ettirir.
2- köpeğin bir kulağını yapar.
a- kağıdın karşı köşesini kendine doğru çevirir.
b- kullanmadığı elini kağıdın kullandığı eli tarafındaki köşesine yakın koyar.
c- kullandığı elinin baş parmağı üstte, işaret parmağı altta kalacak şekilde kağıdın köşesinden tutar.
d- kağıdın tuttuğu köşesini işaretli yere getirir.
e- kullanmadığı elini kağıdın katladığı köşesine koyar.
f- kullandığı elini kağıttan çeker.
h- kullandığı elini kullanmadığı elinin yanına koyar.
I- her iki elini zıt yönde hareket ettirir.
j- ellerini kağıttan çeker.
3- köpeğin diğer kulağını yapar.
a- kullandığı elini kağıdın kullanmadığı eli tarafındaki köşesine yakın koyar.
b- kullanmadığı elinin baş parmağı üstte, işaret parmağı altta kalacak şekilde kağıdın köşesinden tutar.
c- kağıdın tuttuğu köşesini işaretli yere getirir.
d- kullandığı elini kağıdın katladığı köşesine koyar.
e- kullanmadığı elini kağıttan çeker.
f- kullanmadığı elini kullandığı elinin yanına koyar.
g- her iki elini zıt yönde hareket ettirir.
h- ellerini kağıttan çeker.
4- köpeğin ağzını yapar.
a- her iki elinin baş parmağı altta diğer parmakları üstte olacak şekilde kağıdı önündeki köşesinin üst katından tutar.
b- kağıdın köşesini işaretli yere kadar getirir.
c- kullanmadığı elini kağıttan çeker.
d-kullanmadığı elini kağıdın katladığı kenarına koyar.
e- kullandığı elini kağıttan çeker.
f- kullandığı elini kullanmadığı elinin yanına koyar.
g- her iki elini zıt yönde hareket ettirir.
h- ellerini kağıttan çek.
5- köpeğin dilini yapıştırır.

1. Beceri Analizi

Beceri analizi, karmaşık ya da çok basamaklı davranış ya da becerilerin küçük, öğretilmesi kolay alt beceri basamaklarına (işlem basamaklarına) ayrılması olarak tanımlanmaktadır (Heward, 1996).
Beceri analizi bir öğretim yöntemi değildir. Ancak öğretimin planlanması ve uygulanmasıyla bağlantılı olarak, öğretimde izlenecek sıra konusunda bilgi vermektedir (McLoughlin, 1995; Sailor ve Guess, 1983). Beceri analizi aynı zamanda öğrencinin yapabildiklerinin değerlendirilmesinde kullanılmaktadır (McLoughlin, 1995; Siegel, 1972; Snell, 1983).
Beceri analizi farklı yollardan yapılarak beceri basamakları oluşturulabilir. Beceri basamakları bellekten, doğrudan o beceriyi yerine getirerek, bir başkasını gözleyerek ya da o beceriyle ilgili uzmana danışarak oluşturulabilir (Doğan, 1987; Özyürek, 1988; Varol, 1996a).
Beceri analizlerinin bu yollarla yapılmasında üç basamaklı bir yöntem önerilmektedir. İlk olarak, yapılacak davranış ya da beceri, basamaklara ayrılır; ikinci olarak, beceri basamakları kontrol edilerek birbirini izleyecek biçimde sıralanır; üçüncü olarak, her bir basamakta ne yapılacağı açık ve anlaşılır şekilde yeniden yazılır (Sailor ve Guess, 1983).
Bu aşamalarla beceri basamakları oluşturulurken, beceri alanının sınırlandırılması, basamakların gözlenebilir terimlerle yazılması, bu terimlerin uygulayıcının anlayabileceği şekilde ve düzeyine uygun yazılması, öğrencinin ne yapacağını ifade eden terimlerle yazılması ve öğrencinin dikkatini yoğunlaştırmasına hizmet etmesi gibi özelliklere dikkat edilmesi gerekmektedir (Moyer ve Dardig, 1978).
Bu özelliklere göre hazırlanan beceri analizlerinin öğretimde değişik kullanım biçimlerine rastlanılmaktadır. Beceri analizi yaygın olarak, ileriye doğru zincirleme, geriye doğru zincirleme ve ortadan başlayarak ileriye/geriye zincirleme şeklinde, ya da kolaydan zora doğru sıralanarak kullanılmaktadır (Hazel, 1977).